Tør du overraske i din kommunikation?

Måske har du fået dig tilmeldt for mange nyhedsbreve. Det har jeg. Det er ikke alle vi har tid til at læse og som afsender kan det være en god ide at forsøge at stikke lidt ud.

De værste er salgs-nyhedsbrevene, man ofte bliver tilmeldt efter et køb. Hvis du følger med på min blog, Hulemænd i habitter, vil du vide, at jeg ikke bryder mig om sådanne tilbudsmails. Jeg har nemlig en tendens til, at falde for tilbudene. Men enkelte af den slags holder jeg dog fast i. Her er det ofte FOMO der slår ind – tænk hvis jeg gik glip af et godt tilbud?

For eksempel får jeg nyhedsmail fra den lokale vin-pusher, Vinmedmere.dk. De sender normalt et nyhedsbrev, der ligner noget der kommer ud af Mailchimp-maskinen (eller lignende). Standard, flot stillet op med grafik og genkendeligt. Sådan som jeg også selv gerne sender nyhedsbreve, fordi jeg godt kan lide det genkendelige i kommunikationen.

web-nyhedsbrev-vin-med-mere

Det ser jo flot ud og passer ind i deres web.

Men så en dag modtog jeg en helt anden type mail fra Vinmedmere.dk. Kun tekst og helt uden grafikken.

tekst-nyhedsbrev-vin-med-mere

WTF? som de unge siger (og måske endda med et hashtag). Hvad skete der lige der?

Få opmærksomhed ved at overraske

Det er formentlig lige præcis det de går efter. Ofte har jeg slettet det normale nyhedsbrev ret hurtigt, men det her stak ud. Selvfølgelig skyldes det også min interesse for kommunikation, men det havde en effekt.

Den tekstbaserede mail slutter også med en hilsen fra direktøren, mens den normale ikke har nogen afsender.

Jeg ved jo godt det ikke er tilfældet (eller er det?), men det kommer næsten til at virke som om det KUN er MIG, der har fået tilbuddet. Det at man oplever en særbehandling er helt sikkert også noget, der får os til at reagere og handle mere.

Virker det?

Virkede det? Jeg har købt vin de to gange jeg har modtaget den anderledes mail. Vil det virke hver gang? Næppe! Ville det virke hvis det kun var det tekstbaserede? Formentlig ikke, da det jo ikke vil stikke ud, hvis det er det samme hver gang.

Hvad gør du for at stikke ud? Altså fra dig selv – ikke fra de andre. Hvad gør du for at gøre noget anderledes overfor dine kunder? Noget som kan forstyrre dem, så de bruger tid på din kommunikation?